top of page
  • Szerző képeStartup Campus

ArtConsious – A női precizitás, mint a női startupperek fegyvere


A következő interjúban megismerhetitek Jakab Lucát, az ArtConscious – egy londoni online műtárgykereskedelmi piactér és tudásbázis – büszke tulajdonosát. Luca hisz abban, hogy a női startuppereknek éppen olyan lehetőségei vannak, mint a férfiaknak, illetve a megfelelő ’softskill’-ekkel felfegyverkezve sikeres üzleti vezetőkké válhatnak


Kérlek mutatkozz be és mesélj a startupodról

Londonban élek immáron hat éve és végzettségem szerint kulturális menedzser vagyok. Régóta nagy álmom egy olyan online platform megvalósítása, mely különböző kreatív alkotókat és helyszíneket reprezentál, illetve amin keresztül érthetőbbé válnak a kortárs művészeti vagy design trendek. Jelenleg az ArtConscious nevű projekten dolgozom, mely a kelet-közép-európai térségre fókuszál – egy olyan online piacteret és egyben tudásbázist építünk, amelyen keresztül a térségben aktív és fontos művészeti szereplők mutatkozhatnak be egy nemzetközi közönségnek.

Mi motivált, honnan jött az ötlet?

Londonban ismerkedtem meg az online műtárgykereskedelemmel. Úgy éreztem, hogy a globális műtárgypiacon alul reprezentált régiók számára – mint amilyen például a hazai is – a digitális megoldások nagyon nagy segítséget nyújthatnak a felzárkózásban. Londonban már működtettem egy online galériát, melynek a jóval komplexebb verziójaként fog létrejönni az ArtConscious.

Nem féltél nőként „egyedül” belevágni?

Sokan tettek megjegyzést erre mióta belevágtam, de eddig még nem éreztem, hogy a startupok világában nehezebb lenne érvényesülni nőként. Bizonyára erre az a magyarázat, hogy az időm nagy részét Londonban töltöm, ahol a nemek közti egyenlőségnek nagyobb tere van, mint Magyarországon. Az Egyesült Királyságban rengeteg olyan kezdeményezés van, amely kifejezetten támogatja a női vállalkozókat.


Voltak, akik le akartak beszélni saját startup-od elindításáról, mert úgy gondolták nőként nem tudsz helyt állni?

Szerencsére olyan családi és kulturális háttérrel rendelkezem, ahol teljesen alapértelmezett hogy nőként ugyanúgy el lehet érni bármit, mint férfiként. A családomban rengeteg sikeres és önálló nő van, így ez bennem fel sem vetődött. Sokan óvtak a projekttől – főként magyar nők -, de a startup szcénában még nem ért váratlan meglepetés. Talán úgy tudnám értelmezni a kérdést, hogy milyen területen éreztem eddig hátránynak, hogy nő vagyok – ezt úgy értem, hogy ha a vendéglátásban szerzett korábbi tapasztalataimról kérdeznél, akkor sokat tudnék mesélni…

Milyen nehézségekbe ütköztél az indulásnál? Szerinted ezek könnyebben mentek volna férfiként?

A nehézségeimet nem fognám a ’gender’ kérdésre. Úgy látom, hogy nagyon sok startupper, férfi és nő, meg kell, hogy küzdjön rengeteg hasonló kezdeti problémával. Ezek egyrészt külső körülmények (elérhető erőforrások, bürokrácia, technikai akadályok stb.), másrészt belülről fakadó kételyek (elég jó vagyok-e, elég jó-e az ötlet, fel tudjuk-e építeni időre stb.). A nők szerintem még jobb helyzetben is vannak olyan szempontból, hogy kevésbé félnek segítséget kérni és beszélni a nehézségeikről. A férfiakat jobban felemészti és izolálja az, hogy kevésbé tudják megosztani a problémáikat egymással vagy egy szakmai mentorral.

Milyen pozitívumok vannak abban, ha egy nő startupper lesz?

Sok külföldi felmérés állítja, hogy a női vezetők erősségei a férfi vezetőkéhez képest a következők: a nők jobban tudnak figyelni, hallgatni másokra és mások problémáira. Személyes véleményem szerint pedig nyitottabbak az együttműködésre, kevésbé kompetitívek, illetve kevesebb előítélettel rendelkeznek és elérhetőbbek a környezetük számára mind érzelmileg, mind intellektuálisan. Ezen kívül jellemző az is, hogy folyamatosan a személyes fejlődésükre és a környezetük motiválására törekednek, melynek alapja az, hogy ők a család összetartói, ahol ezekre a képességekre mindig is szükség volt. Úgy gondolom, hogy ezeket a természetes skill-eket használják sokszor a női startupperek, megfűszerezve még egy hatalmas adag bizonyítási vággyal a világ és a kételkedők felé. Ezeknek a pozitív vonásoknak köszönhetően jönnek létre fantasztikus projektek és elkötelezett női vezetők.

Ismersz kifejezetten női startuppereket támogató kezdeményezéseket?

Magyarországon a Women Startup Competition igyekszik minél több országba eljutni, hogy női startuppereket támogasson. Angliában pedig rengeteg kezdeményezés van női vállalkozók számára, arról nem is beszélve, hogy hány női coach kínál tanácsadást kifejezetten női vállalkozóknak – egy egész iparág épült erre az elmúlt 5-10 évben.

Szerinted a befektetők ugyan olyan komolyan vesznek, mint a férfi ’verseny’ társaidat?

Ezt nem tudom reálisan megítélni, de azt biztosan tudom, hogy amikor befektetőkkel beszél az ember, akkor nincs nagyon helye azoknak az intuitívabb gondolatmeneteknek, amik a nőket jellemzik sokszor. Ezekben a helyzetekben számokról, statisztikákról és piaci trendekről kell beszélni – viszont biztos vagyok abban, hogy egy nő is ugyanúgy képes erre, mint egy férfi.

Ha bővül a csapat, akkor számodra mindegy, hogy az új kolléga férfi vagy nő?

Számomra abszolút mindegy, de ha választanom kell akkor egy teljesen vegyes csapatra szavaznék. Vannak szakterületek, amik erőteljesen női vagy férfi iparágakká váltak különböző okok miatt, a mi területünkön jellemzően több a nő. De őszintén szólva én a ’hiring process’-nél azt a trendet követem, amit már megszoktam Angliában – az emberek önéletrajzán nincs kép, hogy ne a külső alapján döntsön a munkáltató. Ezen felül nincs feltüntetve a jelentkező származási helye, neme és sokszor az életkora sem, hogy ne érhesse hátrány őket ezen tényezők végett. Ami a legfontosabb, az a munkatapasztalat.

Neked személyesen (vállalkozás szempontjából) mi számít sikernek?

Az, ha teljesíteni tudjuk, amit a partnereinknek ígérünk: külföldi, főként angol piacon bemutatni őket, üzleti kapcsolatokat építeni számukra, valamint az eladásaikat növelni.

Mik a jövőre nézve a terveid?

A következő években a projektre szeretnék koncentrálni, azt erősíteni újabbnál újabb funkciókkal, partnerekkel és üzleti stratégiákkal. Előbb vagy utóbb családot is szeretnék alapítani, ott például majd érdekes kérdés lesz, hogy nőként hogyan lehet összeegyeztetni a gyermekvállalást a startup életmóddal. De optimista vagyok és ezt majd ott és akkor megoldjuk!

Ha egy tanácsot adhatnál nőknek, akik bele szeretnének kezdeni saját startup-jukba, mit „üzennél” nekik? Szerinted mi a legfontosabb, mire kell, hogy odafigyeljenek?

Azt üzenném nekik, hogy ne arra koncentráljanak, hogy nők vagy férfiak, hanem próbálják meg felmérni a saját erősségeiket, és olyan társakat találni a csapatukba, akik kiegészítik a gyengeségeiket.


bottom of page