• Startup Campus

Budapest mint belépési pont az európai piacra

Frissítve: okt 31

Tíz malajziai startuppal kezdte meg legújabb nemzetközi piacra lépési programját a Startup Campus. A MaGIC malajziai innovációs központtal közös Global Market-Fit Programme: in Europe kezdeményezés célja, hogy három városon, Budapesten, Berlinen és Londonon keresztül ismerjék meg a résztvevő malajziai scaleup cégek az európai ökoszisztémát.

A Startup Campus és a Malaysian Global Innovation & Creativity Centre (MaGIC) közös nemzetközi piacra lépési programja kapcsán Kovács Zsolt, a Startup Campus ügyvezető igazgatója, és Exton-Pongrácz Olívia, a program vezetője mesélt a kezdeményezés jelentőségéről.


A Startup Campus a magyar startupok külföldi piacra lépését éppúgy támogatja, mint külföldi cégek megismerkedését a hazai és európai piaccal. Mit érdemes tudni az SC nemzetközi jelenlétéről, és miért fontos ez?


Zsolt: Egy innovatív vállalkozás az alapításától fogva a globális piacra fejleszti termékét. Nekünk, mint korai fázisú befektetőnek és inkubátornak fontos szerepünk van a cégek felkészítésében és a megfelelő piacokon való első lépések támogatásában. Azt szoktam mondani, a nemzetközi piacra lépés olyan, mint egy katonai bevetés: alapos felkészülést igényel, precíz és pontos végrehajtást, mely komoly kockázattal és befektetéssel jár. Ebben a munkában akkor tudunk csak hitelesek lenni, ha fizikálisan is jelen vagyunk a célpiacokon és valós nemzetközi partnerhálózattal rendelkezünk. Németországban és Angliában 2 éve hoztuk létre irodáinkat, nemzetközi csapat bevonásával. Emellett a magyar diplomáciai hálózaton keresztül több országban, régióban, mint például Törökország, India, Kína, Délkelet-Ázsia alakítottunk ki szoros együttműködést helyi inkubátor partnerekkel. Ez a malajziai projekt is ennek a munkának az eredménye. Összefoglalva: a nemzetközi szolgáltatásokkal egyrészt a hazai és külföldi startupokat segítjük a célzott piacra lépésben, időt és pénzt spórolva nekik, másrészt a befektetések értékét is őrizzük, hiszen egy biztosított, kiépített úton visszük végig a cégeket, ezzel csökkentve a nemzetközi piacra lépésben rejlő kockázatokat.


Hogyan befolyásolta a koronajárvány a nemzetközi programjaitokat, és hogyan tudjátok a megváltozott körülmények között támogatni a cégeket?


Zsolt: Három szakaszra bontható a nemzetközi piacra lépési szolgáltatásunk: validációs szakasz, piacra lépési szakasz, értékesítési és piaci megjelenési szakasz. A megváltozott helyzetben mindenki máshoz hasonlóan az összes lehetséges programelemet a digitális térbe emeltünk. Ez elsősorban a validációs részt alakította át és tette sokkal hatékonyabbá, skálázhatóvá. Ennek a fejlesztésnek az eredménye a Discover Europe Programunk is, mely azt az egyedi értékajánlatot biztosítja, hogy az irodáinkon keresztül, London – Berlin – Budapest tengelyen, egy teljes európai piaci validációs szolgáltatást tudunk az EU-n kívüli cégek számára biztosítani. A szolgáltatást dobozos termékként innovációs ügynökségeknek, inkubátoroknak értékesítjük. Első partnereink egyike a Malajziai Kutatási, Innovációs és Technológiai Minisztérium inkubátora, a MaGIC, akikkel a közös programot Global Market-Fit Programme: in Europe névre kereszteltük.


Mitől érdekes egy malajziai startupnak az európai piac és miért fontos számunkra, hogy ezek a cégek itt is megjelenhessenek?


Olívia: A malajziai startupok látják, hogy az európai ökoszisztéma globális szinten egyre jobban teret nyer, és hogy azon belül is Kelet-Közép Európa nagyon erősen jön föl. Felismerik a potenciált, viszont van bennük egyfajta bizonytalanság is, ami Európa fregmentáltságából ered. Bár az Európai Unió ad egy egységet, de így is sok kicsit piacból összetett régióról van szó, ahol jelentős nyelvi és kulturális különbségekkel kell számolniuk. Jelenleg nincsen olyan program, amely egy átfogó alaptudást adna az európai piacról, főleg a délkelet-ázsiai régió startupjainak.


Ami a kérdés második felét illeti, számomra érdekes, hogy egy más gondolkodásmóddal, rendelkező, abszolút másik kultúrából érkező ember az itteni problémákat hogyan közelítené és oldaná meg. Ahogy mi szélesítjük az ő horizontjukat, úgy ők is szélesítik a miénket és sokat tanulhatunk egymástól.


Zsolt: Nyilván ahogy egy magyar startup, úgy egy malajziai startup is régiós, globális pozícióba törekszik, de ahhoz, hogy tudjuk, hogyan lépünk be egy új piacra, ismernünk kell azt. A malajziai és délkelet-ázsiai cégek számára Európa sok esetben egy fekete folt, holott globális szinten az egyik legkompetitívebb piac. Aki ide be tud lépni, az globális hitelességet nyer. Ezzel a programmal innovációt, magas hozzáadott értéket előállító cégeket próbálnánk Európába hozni, és Budapestet pozícionálni egy első belépési pontnak, ahol érdemes a későbbiekben az operációt kialakítani.


Milyen startupok ismerhetik most meg az európai piacot, mik a kiemelt iparági területek, amelyeket lefed a program és mit vihetnek haza a csapatok?


Olívia: Tíz csapat vesz részt a programban, főleg clean tech, energetika, biztonság, edtech, medtech, wellness és e-commerce szektorokból. Ezek között több érettebb szakaszban lévő startup is van, és vannak fiatalabb, induló cégek is.


A programban elérhető eredményekhez hozzá tartozik, hogy a Startup Campus nemzetközi tevékenysége a 3E-n alapszik, amely angolul az educate, experience és expand fogalmakat takarja. A Discover Europe és így a Global Market-Fit Program is ebből az első kettőt biztosítja. A cél, hogy adjunk egy ízelítőt az európai piacból, hogy megismerkedjenek és kapcsolatba kerülhessenek a számukra releváns és fontos személyekkel és intézményekkel, és ami a legfontosabb, hogy visszajelzést kapjanak arról, hogy az ő termékükkel, az ő üzleti modelljükkel hogyan érvényesülnének, és milyen esélyeik lennének ezen a piacon. Emellett felmérhetik, hogy a különböző európai országok milyen lehetőségeket kínálnak egy startupnak az adott szektoron belül, és hol érdemes a cég európai terjeszkedését elkezdeni. Röviden tehát, amit magukkal visznek: visszajelzés, kapcsolat, tudás.

Startup Campus 2020