• Startup Campus

A startupvilágban a kihívások mellett új kapukat is nyitott a pandémia

A világjárvány miatt a Startup Campusnak egyrészt egyik napról a másikra kellett kialakítania a távoktatás infrastruktúráját, másrészt közösségi és üzleti rendezvényeit, így például összesen 100 millió forintos befektetések sorsáról döntő Demo Dayeket is online formában kellett újragondolnia. A digitális középiskolai programmal még több diákot értünk el, mint eddig, a virtuális megoldások jó tapasztalataiból pedig új szolgáltatások is születtek. Íme a digitális átállás egy startup inkubátor szemszögéből.



Több száz videóhívást bonyolítottunk a digitális bootcamp alatt


Márciusban, a járványügyi veszélyhelyzet bevezetését követően közvetlenül, a szoros határidő miatt a legnagyobb kihívást a Startup Campus Tungsram akcelerációs program bootcampjének (kiválasztási táborának) átszervezése jelentette. A nagyvállalati partnerünkkel közös akcelerációra összesen 120 jelentkezés érkezett, ezekből kellett kiszűrni a legalkalmasabb csapatokat. A hónap elejére tervezett bootcampet pár nap leforgása alatt kellett teljes egészében a virtuális térbe ültetni úgy, hogy az az első körön továbbjutó 20 csapatnak és a program mentorainak is megfeleljen. A bootcamp három napja során több mint háromszáz videóhívást folytattunk, ebből 129-et egyetlen nap alatt, amikor a csapatoknak lehetősége nyílt egyenként 15 perces “speed mentoring” beszélgetéseket folytatni a Startup Campus Tungsram mentoraival. Az intenzív digitális tábor eredményeként nem csak az ötleteket ismertük meg részletesebben, de a monitoron keresztül sikerült felmérnünk a jelentkezők kompetenciáit, prezentációs készségeit, a csapattagok közti dinamikát, valamint azt is, hogy egy adott csapatnak melyik mentorunk tud majd segíteni, ami egy ilyen hosszú, hat hónapos akcelerációs programban kiemelten fontos. A kiválasztást követően hét csapat kezdhette meg az akcelerációt, egyenként 20 millió forintos kezdőbefektetéssel, a program végeztével pedig további 50 millió forint befektetés megszerzésére is lehetőségük nyílik az őszi Demo Dayen.


Online programokban szereztek 100 millió forintot egyetemi startupok


Szintén márciusban zajlott két egyetemi programunk, a Startup Campus x BME powered by Hiventures és az UNI Győr Startup Program powered by Hiventures & Quantum Leap toborzása, ahol a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel közös programra kilenc, a győri Széchenyi István Egyetemmel szervezett inkubációra pedig tíz csapat került be. Ők a kiválasztást követő hetekben online vállalkozásfejlesztési képzéseken vettek részt, miközben a hallgatók előtt országszerte bezártak a kollégiumok és egyetemek, így az SZE és a BME diákjai sem járhattak be személyesen. Az egyetemi programjainkon résztvevők visszajelzései alapján számukra nem okozott gondot a digitális képzésre való átállás és a tananyagot is sikeresen át lehetett adni. Ugyanakkor a virtuális képzés egyik hiányosságaként említették, hogy személyes találkozások nélkül a többi csapattal nehezebben tudtak kapcsolatot építeni, ami egy kezdő startup életében különösen fontos eleme egy ilyen programnak. Cserébe viszont több vidéki résztvevő is rámutatott arra, hogy mivel így nem kellett akár több órát is utazniuk egy-egy képzés előtt, ezért kipihentebbek voltak és jobban tudtak figyelni a tananyagra. Emellett voltak olyan csapatok, akik kifejezetten azért tudtak jelentkezni a programokra, mert azokat idén országszerte és nem csak Budapesten, illetve a győri térségben hirdettük meg.


A Startup Campus x BME egyetemi inkubáció végén négy csapat, a Respray, az AgroMachine, a Deep Agro, valamint a SmartSense kapott meghívást a május 14-i, ugyancsak online megrendezett Demo Dayre, ahol mindannyian egyenként 15 millió forintos befektetési ajánlatot kaptak az MFB csoporthoz tartozó Hiventurestől. További 20-20 millió forint befektetési ajánlatot nyert el a Hiventures és a Quantum Leap jóvoltából az UNI Győr Startup Program június 4-i virtuális Demo Dayén az inkubáció két legjobban teljesítő csapata, az Ultimate Waterprobe és a MySpectra. A Startup Campus 2020-as tavaszi egyetemi inkubációi során így összesen 100 millió forint befektetéshez jutottak ötlet fázisú egyetemi startupok, ráadásul a toborzástól kezdve a befektetési ajánlatig teljes mértékben online zajló programokban.



Új nemzetközi programokat hívott életre a vírushelyzet


Mivel a Startup Campus az ötlet fázistól a nemzetközi piacra lépésig a startupok teljes életútját támogatja, ezért az utazási korlátozások miatt új, digitális lehetőségeket kellett keresnünk a nemzetközi kapcsolatok elmélyítésére és a szolgáltatásainkat igénybe vevő startupok felfedezhetőségének támogatására. Az egyik ilyen kezdeményezésünk a berlini irodánk szervezésében április 20-án megrendezett, Artificial Intelligence in Digital Health című szakmai konferencia volt, amelyre hat magyar és német medtech startupot, valamint mindkét ország képviseletében több egészségügyi és a helyi startup ökoszisztémában járatos szakembert hívtunk meg, akiktől egybehangzóan pozitív visszajelzéseket kaptunk.


A pandémia miatt még intenzívebb digitalizáció adta az ötletet és a lehetőséget is arra, hogy meghirdessük a Discover Europe Online virtuális startup roadshow-t, amelyre az európai piac iránt érdeklődő kelet- és dél-kelet-ázsiai startupok jelentkezését várjuk. Ahhoz, hogy a programot a lehető legrelevánsabbá tegyük, fontosnak bizonyult a helyi partnerekkel való egyeztetés. A résztvevők a héthetes program során a digitális térben ismerhetik meg Budapest, Berlin és London startup ökoszisztémáit, helyi mentorokkal, valamint lehetséges befektetőkkel és partnerekkel találkozhatnak online, illetve marketing- és stratégiai támogatást is kapnak kollégáinktól, így összességében anélkül tudnak üzleti validációt szerezni az európai piacon, hogy utazniuk kellene.


Különösen a Startup Campus Tungsram és az egyetemi inkubációs programok pozitív tanulságaira alapozva és minden eddiginél szélesebb kört megszólítva indul el idén nyáron a Reload Hungary Inkubációs Program is. Az online képzés adottságait kihasználva hazai és külföldön élő magyaroknak egyaránt lehetőségük lesz részt venni a vállalkozásfejlesztési képzésen, amelynek végén azok a csapatok, akiknek az ötletét az augusztus 19-i Demo Dayen pozitívan bírálja el a Hiventures és a Startup Campus Inkubátor, egyenként 20 millió forintos kezdőbefektetést kaphatnak startup ötletük magyarországi megvalósításához. Bár még tart a toborzás, a programra már most több külföldön élő magyar jelentkezett, elsősorban a szomszédos országokból, de Spanyolországból és Németországból is. Az érdeklődők egy ötlettel vagy prototípussal pályázhatnak a Reload Hungary honlapján június 28-a éjfélig.


Podcasttel nyitottunk új teret a szakmai beszélgetéseknek


A veszélyhelyzet miatt az informális szakmai beszélgetések is visszaszorultak, miközben a bizonytalanságban még inkább nőtt az igény a jógyakorlatok cseréjére. A megoldást erre abban láttuk, hogy egy új műfajt emeltünk be a tevékenységeink közé és két podcastet is indítottunk, amelyekben startuppereket, befektetőket és az ökoszisztémában mozgó szakembereket szólaltattunk meg. Londoni irodánk Innovative Quarantimes című műsora kifejezetten azért született, hogy bemutassa, hogyan reagálnak a külföldi ökoszisztémák és startupok a koronavírusos helyzetre, ehhez francia, török, izraeli, osztrák és magyar vendégeket is kérdeztünk. A Hiventuresszel közös, kéthetente jelentkező Startup Newsroom podcastünkben pedig egyrészt bemutatjuk az éppen aktuális programjainkat, másrészt minden alkalommal tematikusan járjuk körül a startupvilág egy-egy aktualitását, amibe hazai és külföldön élő magyar szakértőket is bevonunk, hogy megismertessük a közönséggel a startup diaszpórát is. Legutóbbi adásunkban a Reload Hungary inkubációs program kapcsán nemzetközileg sikeres magyar startupperekkel beszélgettünk, így például Tom Szakyval is, aki a világ legnagyobb, ipari méretekben szemét megszüntetésével foglalkozó cégét, a TerraCycle-t vezeti.


Virtuális formában sokkal több középiskolás ismerhette meg a startupok világát


A korábbi években a Startup Campus középiskolai roadshow-kat szervezett azért, hogy már egészen fiatal korban bevonja az innovációs közösségbe a tehetséges és lelkes diákokat. Ezekkel az élőben megrendezett programokkal ellentétben, amelyek körülbelül 40-50 fiatal számára voltak elérhetőek, a virtuálisan megvalósuló, online közvetített programok elérése nagyságrendekkel magasabbnak bizonyult, így sokkal több fiatal számára sikerült bemutatni az innovációban rejlő lehetőségeket. Az InnoGEN program részeként tartott InnoGEN Jamboreekkal a közösségi médiában találkozhatnak a középiskolások, így a korosztály számára ismert influenszerek bevonása is hatékony stratégiának bizonyult. A Jamboreek házigazdája Trunk Tamás, 16 éves influenszer és két könyv szerzője, vendégei pedig tehetséges, fiatal startupperek és innovátorok, illetve a startup világhoz egyedi módon kapcsolódó személyiségek voltak, mint például Balatoni József, azaz Jocó bácsi, történelemtanár és író, vagy épp Vitáris Iván, az Ivan & The Parazol frontembere, aki arról beszélt, mit tanulhat a zeneipar a startupvilágtól.


A középiskolai program másik újítása, hogy idén először egy olyan ötletversenyt indítottunk InnoGEN IdeaLAB címen, amelynek győztesei az egyetemi inkubációnknak megfelelő tematikájú és intenzitású, egyéni mentorálást is biztosító vállalkozásfejlesztési képzésen vehetnek majd részt. Ezzel a középiskolás diákok ötletei is egy ligába kerülhetnek a Startup Campus más programjain résztvevő innovátorokéval, és arra is lehetőségük nyílik majd, hogy a program végén meggyőzzék a befektetőket arról, hogy 20 milliós tőkével ők is belevághassanak a saját vállalkozásuk elindításába. A programra az InnoGEN honlapján június 28-ig jelentkezhetnek a középiskolások.